محمد طرحچی طوسی

شهید محمد طرحچی طوسی در سال ۱۳۳۴ در مشهد مقدس و در خانواده ای مذهبی و محروم به دنیا آمد. مدت زیادی از تولدش نگذشته بود که مادرش را از دست داد. او دوران تحصیل ابتدایی و راهنمایی را با جدیت پشت سر گذاشت. محمد بعد از اخذ دیپلم و قبول شدن در آزمون سراسری در رشته مکانیک، رهسپار تهران و وارد دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر کنونی) شد. او پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک به طرف جنوب رهسپار شد.
محمد که مانند همه همرزمانش در پیروزی انقلاب و سقوط رژیم شاهنشاهی نقش ارزشمندی ایفا کرده بود بعد از انقلاب خود را وقف خدمت به مردم و انقلاب کرد.
شهید طرحچی پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل جهاد سازندگی به کسوت جهادگران در آمد و با آغاز جنگ تحمیلی، با حضور در خطوط مقدم نبرد به خیل مدافعان اسلام پیوست. این شهید در معیت دیگر همرزمانش؛ شهید ساجدی، شهید رضوی و سایر جهادگران با طراحی و احداث جاده های راهبردی نظامی در مناطق جنوب و حضور در عملیات های دارخوین و شکست حصر آبادان و … نقشی اساسی در پیروزی رزمندگان اسلام ایفا کرد.
در ابتدای جنگ تحمیلی در جبهه های جنوب حاضر شد و قسمت اعظم کار مهندسی جبهه را بر عهده گرفت. او بنیانگذار و فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی بود و جای جای سرزمین های مقدس غرب و جنوب شاهد تلاش های خستگی ناپذیر او بود.
سرانجام روح بی قرارش در آخرین سفر به جبهه های الله اکبر و در جریان باز پس گیری و فتح شهر مهم و راهبردی بستان، هنگامی که مشغول راز و نیاز و اقامه نماز بود با اصابت موشک دشمن بعثی به لقاءالله پیوست.