محمدمهدی خادم الشریعه

محمدمهدی خادم الشریعه در خرداد سال ۱۳۳۷ در شهرستان سرخس چشم به جهان گشود. پدرش به دلیل علاقه فراوانی که به ساحت مقدس حضرت ضامن آهو داشت، به همراه خانواده به شهر مقدس مشهد عزیمت کرد و از آن پس محمدمهدی در سایه ملکوتی بارگاه امام رضا (ع) زندگی را تجربه کرد. دوران تحصیل با موفقیت به پایان رسید و آغاز جوانی با قیام و مبارزه مردم همزمان شد. ساواک بارها برای دستگیری مهدی نقشه کشید، اما هر بار با زیرکی او مواجه می شد و در اجرای نقشه هایش ناکام می ماند.
پس از پیروزی انقلاب، نظم و مدیریت تشکیلاتی اش باعث شد مسئولیت دفتر فرماندهی سپاه پاسداران خراسان را به او واگذار کنند. پس از آن، دوره فشرده خلبانی را در تهران طی کرد و راهی جبهه های جنوب شد. در آنجا نیروهای خراسانی را در تیپ ۲۱ امام رضا(ع) سازماندهی کرد و خود به عنوان اولین فرمانده، مسئولیت رهبری این تیپ را به عهده گرفت.
حماسه آفرینی های او و یارانش در چزابه چنان بود که پیر جماران در وصفشان فرمود: «کار رزمندگان ما در چزابه در حد اعجاز بود و این اعجاز به حول و قوه الهی از بازوان پرتوان رزمندگان به خصوص رزمندگان تیپ ۲۱ امام رضا(ع) به فرماندهی این سردار شهید نمایان شد.»
محمد مهدی خادم الشریعه در عملیات بیت المقدس در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ گلچین شد و به یاران کربلایی اش پیوست. پیکر مطهرش را در حرم باصفای امام رضا (ع) به خاک سپردند.

خاطره ای از شهید

بعد از فتح خرمشهر، یک روز صبح، مهدی به همراه چند تن از دوستانش قصد رفتن به مأموریت داشت. همرزمانش به او می گویند: «بیا صبحانه بخور.» ولی مهدی می گوید: «می خواهم صبحانه را در بهشت بخورم.» در همان مسیر آقای عظیمیان به او یک سیب می دهد ولی او پاسخ می دهد: «روزه هستم. میخواهم در آن دنیا از دست پیامبر افطار کنم.» در مسیر، یک خمپاره به خودرو برخورد می کند و مهدی شهید می شود. ولی هیچ یک از دوستانش حتی مجروح هم نمی شوند. این اتفاق در روز جمعه ۲۷ رجب رخ می دهد.