سردار شهید ابوالفضل رفیعی‌سیج در سال ١٣٣٤ در روستای سیج مشهد دیده به جهان گشود و تحت سرپرستی مادرش رشد یافت. در سن ٦ سالگی جهت فراگیری قرآن به مکتب رفت و در هفت سالگی به دبستان رفت و تحصیلات خود را تا پایان مقطع سیکل ادامه داد. سپس توسط عمویش به مدرسه خیرات خان که یکی از مدارس علوم دینی حوزه علمیه مشهد می‌باشد، فرستاده شد و مدت هفت سال به تحصیل علوم دینی پرداخت و در کنار علوم دینی با مسایل سیاسی روز آشنا شد و به مبارزه علیه رژیم منفور پهلوی پرداخت.
با شروع قیام شکوهمند امت اسلام به صحنه مبارزه روی آورد و در تظاهرات و راهپیمایی‌ها و اعتصابات حاضر می‌شد و در جهت ارشاد مردم می‌کوشید. چندین مرتبه مورد تعقیب عمال رژیم قرار گرفت و توانست با هوشیاری و زیرکی خاصی که داشت از چنگ مامورین ساواک بگریزد. تا اینکه انقلاب در ٢٢ بهمن سال ١٣٥٧ به پیروزی رسید و امام امت به وطن آمدند و راهی قم شدند. او نیز به دلیل علاقه زیاد به امام راهی قم شده و پس از تشکیل سپاه پاسداران به عضویت سپاه قم درآمد و به محافظت از بیت امام خمیی(س) پرداخت و پس از مهاجرت امام از قم به تهران، وی به مشهد منتقل و در سپاه مشهد به عنوان مسوول گشت شب سپاه مشهد شروع به فعالیت نمود و موفق به دستگیری و به هلاکت رساندن عده‌ای از منافقین شد.
با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های رزم شد و مدت مدیدی را به مبارزه پرداخت و در این مدت مسوولیت‌هایی به عهده گرفت که آخرینش جانشینی فرماندهی لشکر ۵ نصر بود. سردار شهید رفیعی در عملیات خیبر خوش درخشید و در مورخه ١٣٦٢/١٢/١٢ و در منطقه هور الهویزه به دیدار معبود شتافت و همای شهادت را در آغوش کشید.