زندگی نامه

شهید حسن آقاسی‌زاده در سال ۱۳۳۸ ه.ش در مشهد به دنیا آمد. او در خانواده‌ای مذهبی و عاشق به اهل بیت عصمت و طهارت پرورش یافت. در دوران تحصیل دانش آموزش کوشا و اهل مطالعه بود و در سال ۱۳۵۷ موفق به اخذ دیپلم شد. شهید آقاسی کتابهای شهید مطهری (ره) را مطالعه می‌کرد، رساله حضرت امام خمینی (ره) را در دوران دبیرستان حفظ کرده بود. چندین نوبت در دوران دبیرستان به خاطر توزیع و تکثیر نوارها و اعلامیه‌های امام (ره) و شعارهای انقلابی، مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفت. زمانی که تحصیلاتش به اتمام رسید، بر سر دو راهی ماند، آیا به مبارزه با رژیم بپردازد یا درس بخواند که با استعلام از دفتر نمایندگی امام (ره) در قم و تاکید آنها و کمک پدر و بعضی از مسوولین آموزش و پرورش عازم کانادا شد. زمانی که امام به پاریس رفت ایشان نیز به آنجا هجرت کرد.
روزها مترجم خبرنگاران خارجی بود و شبها در نوفل‌لوشاتو نگهبانی می‌داد. به محض اطلاع امام از آمدن او و تاکید امام بر اتمام تحصیل، دو مرتبه عازم کانادا شد. او در آنجا از مکر و حیله منافقین در امان نبود اما با تلاش بسیار کارشناسی خود را در رشته مهندسی سازه‌ها و سپس کارشناسی ارشد را در رشته پل‌سازی با ارائه تز مهندسی در دانشگاه تورنتو کانادا با معدل بالایی گذراند و رتبه اول دانشگاه را کسب نمود. با تسخیر لانه جاسوسی فعالیت زیادی در اعتصاب غذای دانشجویان مسلمان در کانادا داشت و مصاحبه‌های زیادی با رسانه‌های خارجی از جمله روزنامه “لوموند” در اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و جاسوسی آمریکائیان در ایران نمود. فعالیت چشمگیری در انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان کانادا داشت. در سال ۱۳۶۱ با کوله‌باری از فنون و اعتقادی راسخ در بکارگیری آن در کشور به ایران بازگشت. او که قصد شرکت فعال در جبهه‌ها را داشت بعد از چند ماه خدمت در جهاد سازندگی بلافاصله وارد سپاه شد و در مهندسی رزمی مشغول انجام وظیفه شد. با لیاقت و شایستگی ذاتی که در ماموریتهای مختلف از خود نشان داد به عنوان معاونت فنی مهندسی قرارگاه خاتم الانبیا منصوب شد. طبق مصوبه وزارت سپاه مامور تاسیس قرارگاههای “صراط المستقیم” و “خاتم الانبیا” شد تا از توان وزراتخانه‌ها در امر جنگ به نحو مطلوبتری استفاده کند. طبق اظهار یکی از فرماندهان مهندسی ایشان حدود دو هزار و چهارصد پروژه را با همکاری و تلاشهای شبانه‌روزی مجموعه مهندسی و برادرانی که شرکت فعال داشتند اجرا نمود. از خصوصیات شهید، صبر و خویشتنداری در جنگ بود و با وجود فشارهای کار مهندسی جنگ و مسوولیت سنگینی‌که بر دوش ایشان بود عصبانی نمی‌شد. یک سال قبل از شهادتش به مکه مشرف شد. ایشان در عملیاتهای رمضان، محرم، خیبر، بدر، والفجر ۱ تا ۹، کربلای ۱ تا ۱۰، فتح‌ها و نصرها شرکت کرد. وی ۵ مرتبه مجروح شد و آخرین بار که از کمر مجروح شد، به دستور پزشک باید برای معالجه به اتریش می‌رفت که منصرف شد و عازم منطقه گشت. و بالاخره در روز ۲۸/ ۷/ ۱۳۶۶ روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) به شهادت رسید و پیکرش همزمان با شهادت امام هشتم (ع) وارد مشهد شد و در کنار مرقد امام ماوا گرفت. شهید آقاسی در محور ماووت در عملیات نصر ۸ زمانی که به منطقه می‌رفت، جاده زیر آتش توپخانه دشمن قرار داشت و با اصابت گلوله توپ به دامنه ارتفاعات مشرف به جاده، سنگهای بزرگ در جاده نظامی ریزش کرد و خودروی ایشان منحرف و به پایین پرتگاه سرازیر شد.

وصیت نامه:

گردش به دور خانه خدا نشان دهنده این است که به غیر از خدا دور دیگری نگردید. شکر خدای منان را که حیات اسلام را با اراده خود در این زمان به دست روحانیت و مبارزان و جهادگران بسیاری که سالها با رنج و اسارت و شکنجه و شهادت دروسی را که از امامان خود گرفته بودند در آزمون زندگی پس دادند و طی مبارزه طولانی و وحدت مردم به خواست او حیات اسلام دوباره زنده شد. خوشا به حال آنها که اکنون در جوار حق و پیامبران و امامان در بهشت و با ملائک و اولیاءالله همجوارند و از این امتحان بزرگ خداوند سرافراز و موفق بیرون آمدند و راه صد ساله را یکباره پیمودند. آیا چیزی در دست می‌ماند؟ آیا عمل خالصی هست که ما را لایق شفاعت پیامبر اسلام و یا امامان گرداند؟ در جبهه‌های نور علیه ظلمت که معراج انسانهای مخلص و مومن است الفبای عشق به خدا و راه او را آموختم و از معاشرت و همنشینی با رزمندگان بسیجی و پاسدار و فرماندهان آنان سیراب گشتم. آری آنها بدون یا حسین گفتن، تکبیر نمی‌گویند و بدون جهاد حسینی کردن یا حسین نمی‌گویند و جهاد حسینی را بدون شهادت و الله‌اکبر نمی‌کنند و جهاد نمی‌کنند مگر اینکه همه اینها را در مدرسه بسیج دریافته‌اند و به همه معانی و حکمتهای این الفاظ و گفتارها رسیده‌اند. در حالی که طلبه‌های علم شاید در سالهای متمادی تحصیل به آن نرسند. همه ما می‌دانیم که حج یک سفر الهی – عبادی – سیاسی است که بزرگترین و با ارزش‌ترین اعمال است . حج اگر مقبول خدا واقع شود موجب آمرزش و بخشنده همه گناهان است. می روم خانه خدا تا بگویم گناهان و نافرمانیها و جسارتهایم در گذشته سبب عدم توفیق به شناخت خدای منان شده و در طول ماهها حضور در مناطق جنگی مانع پیوستن به الله. حال که توفیق شهادت را نصیبم ننمودی شکر گزار تو هستم که توفیق دادی مهمان تو باشم، آدم شدن کلید درک خداوند و توفیق یافتن شهادت در راه اوست.